Z całą pewnością słyszałaś już frazę “Jesteś tym, co jesz”. To, co jemy ma wielki wpływ na nasz wygląd, samopoczucie i stan cery. Kobiety wydają ogromne ilości pieniędzy na drogie kosmetyki, kremy, mleczka i maseczki. Prawdziwe i trwałe piękno pochodzi jednak z wnętrza naszego ciała. Jedynie dzięki odpowiedniej diecie możliwe jest uzyskanie poprawy stanu skóry.

Warzywa i owoce zawierają witaminy i mikroelementy, które odżywiają tkanki. Skóra jest uznawana za największy ludzki narząd, wymaga więc specjalnej troski. Wszelkie niedobory składników odżywczych lub odwodnienie skutkują pogorszeniem się jej stanu. Słabo nawilżona cera staje się matowa, traci na elastyczności i jest łatwiej podatna na uszkodzenia i powstawanie zmarszczek. Jeśli chcemy, aby nasza twarz wyglądała świeżo i promiennie przez długie lata, powinnyśmy zadbać o włączenie do jadłospisu produktów bogatych w antyoksydanty.

1. Awokado

Niech nie przeraża nas jego kaloryczność! Awokado zawiera duże ilości zdrowych, nienasyconych tłuszczów, które są niezbędne w tworzeniu błon lipidowych. Tłuszcze tworzą ochronną warstwę skóry, odpowiadają za jej nawilżenie oraz zwiększają wchłanianie witamin A, D, E i K. Awokado zawiera również znaczące ilości witamin E oraz C, które znane są ze swojego antyoksydacyjnego działania. Przyczyniają się do eliminacji wolnych rodników tlenowych, dzięki czemu opóźniają procesy starzenia się komórek i chronią tkanki przed zniszczeniami wywołanymi przez stres oksydacyjny. Dodatkowo witamina C jest niezbędna w procesie powstawania kolagenu, który nadaje skórze wytrzymałości na rozciąganie i poprawia jej elastyczność.

Awokado smakuje doskonale w formie guacamole na świeżym, pełnoziarnistym chlebie lub jako dodatek do sałatek, koktajli lub… deserów!

2. Gorzka czekolada

Zdrowa dieta nie oznacza całkowitej rezygnacji ze słodyczy! Niewielka ilość gorzkiej czekolady o wysokiej zawartości kakao może poprawić kondycję Twojej cery. Kakao zawiera antyoksydanty oraz mikroelementy takie jak cynk oraz magnez. Badania dowodzą, że składniki zawarte w kakao mogą poprawiać przepływ krwi, dzięki czemu większa ilość tlenu i składników odżywczych dociera do tkanek. Powinno się wybierać czekoladę o zawartości minimum 70% kakao. Czekolady mleczne zawierają zbyt dużą ilość cukru, który wywiera negatywny wpływ na stan cery.

3. Czerwone wino

Okazuje się, że nie musisz rezygnować ze wszystkich przyjemności! Czerwone wino zawiera duże ilości resweratrolu, który wykazuje działanie antyoksydacyjne. Resweratrol jest również składnikiem kremów i maseczek, najlepsze efekty przynosi jednak stosowany wewnętrznie. Związek ten przyczynia się do eliminacji wolnych rodników, które są główną przyczyną przedwczesnego starzenia się skóry. Nie bez powodu Francuzki słyną z pięknej cery! Należy pamiętać o spożywaniu rozsądnych ilości wina. W zbyt dużych dawkach alkohol powoduje pogorszenie się kondycji skóry, odwodnienie oraz zaburzenia gospodarki elektrolitowej.

4. Pomidory

Pomidory są smaczne, łatwo dostępne, tanie i proste w przyrządzaniu. Zawierają duże ilości witaminy C oraz karotenoidów, które chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV oraz niszczą wolne rodniki. Karotenoidy są rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego warto spożywać pomidory w połączeniu z awokado, orzechami lub oliwą z oliwek. Dzięki temu większa ilość dobroczynnych substancji zostanie wchłonięta z przewodu pokarmowego.

5. Orzechy włoskie

Orzechy włoskie zawierają znaczne ilości zdrowych, nienasyconych tłuszczy oraz kwasów omega 3 i omega 6. Ludzki organizm nie jest w stanie syntezować kwasów omega 3 i omega 6, dlatego należy dostarczać je z pożywieniem. Nienasycone kwasy tłuszczowe są materiałem budulcowym dla błon komórkowych, spowalniają procesy starzenia się skóry, zapobiegają rozwojowi miażdżycy oraz są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Innym źródłem kwasów omega są ryby oraz owoce morza.

Orzechy włoskie zawierają również duże ilości witaminy E i C oraz selenu oraz cynku. Cynk przyśpiesza gojenie się ran, łagodzi miejscowe stany zapalne i wykazuje działanie przeciwbakteryjne.

6. Bataty

Słodkie ziemniaki zawierają duże ilości karotenu, który chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Dieta bogata w beta karoteny nie zastąpi działania kremu z filtrem, ale może zwiększyć odporność skóry na poparzenia słoneczne. Promieniowanie UV jest bardzo szkodliwe dla skóry. Nadmierna ekspozycja na słońce zwiększa ryzyko nowotworów w tym złośliwego czerniaka, przyśpiesza procesy starzenia się  oraz jest jedną z przyczyn powstawania wolnych rodników, które uszkadzają komórki. Jeśli chcemy, aby nasza skóra była zdrowa i promienna, przed wyjściem na zewnątrz należy posmarować się kremem z filtrem.

Kluczem do zdrowej, promiennej cery jest dieta oparta na produktach roślinnych, ograniczenie cukru i tłuszczów zwierzęcych. Warzywa i owoce zawierają duże ilości antyoksydantów, które opóźniają procesy starzenia się skóry. Zbilansowana dieta, odpowiednie ilości wody oraz odpowiednia ochrona przeciwsłoneczna to recepta na idealną, nieskazitelną skórę.