8 sposobów do polepszenia swojego snu

Czy wiesz jaki masz zegar biologiczny? Czy jest dobry, czy zły?

Budzisz się rano i od początku dnia wiesz, że masz zły humor. W pracy dajesz tylko w kość swoim pracownikom i całe otoczenie jest na Ciebie złe. Czy tak musi być codziennie?

Twoje rozgoryczenie nie jest wynikiem depresji lecz braku dostatecznej ilości witamin w ograniźmie. Wszystko co robisz ma wpływ na to, jak zachowuje się Twój organizm, także kwestia tego o której kładziesz się spać. Jeśli chcesz czuć się więc lepiej na co dzień a także poczuć więcej energii, skorzystaj z poniższych porad i ciesz się lepszymi efektami ze swojego snu.

1. Poznaj swój zegar biologiczny

Jeśli nie wiesz w jakich godzinach spać aby Twój organizm czuł się najlepiej sprawdź to. Weź tydzień wakacji i zacznij sprawdzać o której Twój organizm musi się wyspać i ile godzin potrzebuje na sen.

2. Do łóżka, potrzebujesz odpoczynku!

Spanie w nocy jest zdrowe. Wtedy właśnie nasz organizm zwiększa hormon melatoniny, który odpowiedzialny jest za odpoczynek i naprawę naszego organizmu.

Jeśli Twoja noc była kiepska to masz jej 50% mniej. Dodatkowo wstajesz niewypoczęty i nerwowy. Badania mówią że 15 dni bez snu doprowadza do szaleństwa

3. Nocna impreza?

Długie spanie może przynieść choroby. W spisie dolegliwości występuje zespół metaboliczny, choroby sercowo-naczyniowe, zaburzenia poznawcze, zaburzenia snu a także starzenie się. Tak mówi badacz Cronolab o imieniu Angeles Rod.

Właśnie dlatego wszystkie zegary zewnętrzne nie synchronizują się wtedy, kiedy nie ma rutynowych karmień, ćwiczeń i naprzemiennego padania naturalnego światła lub ciemności.

4. Kontroluj wahania nastroju

Napięcia przedmiesiączkowe powodują niestabilność emocjonalną. Ona prowadzi do niepokojów, drażliwości, bóli a także chęci jedzenia słodkich rzeczy. Aby temu zapobiegać sen powinien trwać 8 godzin. Zmiany nastrojów są także widoczne kiedy cierpisz na sezonowy zespół afektywny czy też rodzaje depresji spotykanej zimą spowodowane długimi zimowymi nocami i brakiem słońca.

5. Wykonuj ćwiczenia w odpowiednim czasie

Jak potwierdziły badania na graczach rugby bieganie w nocy przestawiło ich sen z czwartej rano na siódmą i ich życie stało się bardziej męczące. Kiedy jednak biegali o 9 rano było o wiele lepiej. Nie wykonuj męczących ćwiczeń po dziewiątej wieczorem.

6. Chudnij poprzez sen

Uporządkuj swój harmonogram posiłków. Wszystkie zegary metaboliczne i trawienne odpowiadają za trawienie i metabolizm składników odżywczych. Jeśli jednak śpisz w innych godzinach niż powinno to mieć miejsce to ciało nie przewiduje tego czynnika i nie wykonuje odpowiednio tych funkcji.

7. Daj sobie moment prywatności

Szczyt męskiego testosteronu ma miejsce między 6 a 9 rano. To właśnie wtedy pragnienie jest najmocniejsze. Natomiast u kobiet hormony przyjemności wzrastają później. Aby to pogłębić musimy zadbać o dobry sen, relaks i cieszenie się porankiem na spokojnie razem.

8. Korzystaj z nowego życia

Rano wybierz się do łazienki, Twoje jelito lepiej działa właśnie z rana. Dodatkowo po 10 godzinach kortyzol i adrenalina są wydzielone. Tak samo tętno i napięcie jest wysokie. Jest to idealny moment do tego aby się skoncentrować.

Natomiast w południe jedz węglowodany dzięki którym zwiększysz poziom insuliny która się metabolizuje. Później koło godziny 17 zwiększy się Twoja elastyczność i siła. Jest to idealny czas na jogę. O godzinie dziewiątej Twoje melatonina zacznie się podnosić: czas spać.