Trądzik to choroba skóry dotykająca nie tylko nastolatków. Kiedy skóra produkuje nadmiar sebum, które zatyka pory wtedy tworzą się stany zapalne. Jest wiele kosmetyków skutecznych w walce z niedoskonałościami skóry. Jednak one pomagają tylko doraźnie. Żeby pozbyć się trądziku na stałe trzeba poznać jego przyczynę.

Za nadmierną produkcję sebum w nastoletnim wieku odpowiedzialne są przede wszystkim zmiany hormonalne. U osób dorosłych częstą przyczyną może być zła dieta, nadmiar przetworzonej żywności lub niedobory ważnych witamin i minerałów. Zapracowanie i brak czasu sprawiają, że zamiast samodzielnie przygotowywać posiłki zastępujemy je gotowymi przekąskami, które często nie tylko są źródłem pustych kalorii, ale także przyczyną naszych problemów skórnych.

1. Węglowodany złożone

Nagłe skoki poziomu cukru często są odpowiedzialne za nasilenie trądziku. Uniknąć ich pomoże dieta bogata w węglowodany złożone, które trawimy wolniej, więc nie powodują gwałtownych wyrzutów insuliny do krwi. Zjadając je zapewniamy organizmowi energię na stałym poziomie, bez nagłych jej spadków.

Węglowodany złożone znajdziemy w produktach z mąki pełnoziarnistej pieczywie i makaronach. Dostarczają nam ich również kasze, rośliny strączkowe takie jak soczewica czy niektóre warzywa. Warto sprawdzać ich składy pieczywa, bo czasem nawet chleby pełnoziarniste z nazwy mogą zawierać białą oczyszczoną mąkę, która nie tylko może spowodować zaognienie trądziku, ale też o wiele szybciej odkłada się w postaci podskórnego tłuszczu.

2. Cynk

Ten mikroelement wspomaga naszą odporność i układ nerwowy. Jest powiązany z wieloma procesami w organizmie, także tymi odpowiedzialnymi za trądzik, między innymi reguluje hormony, metabolizm i poziom insuliny we krwi oraz poziom witaminy A.

Cynk to pierwiastek odpowiadający za dobry stan naszej skóry, włosów i paznokci, którego niedobory są niestety powszechne, zwłaszcza wśród osób na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej. Warto więc zwrócić uwagę na produkty, w których jest go dużo lub rozważyć suplementację. Cynk występuje też w migdałach, nasionach słonecznika, pestkach dyni, fasoli adzuki, boczniakach i pieczarkach. Dla osób nie będących na diecie roślinnej źródłem tego pierwiastka mogą być owoce morza, wątróbka lub mięso na przykład z indyka.

3. Witamina A

Niedobory tej witaminy również mogą być odpowiedzialne za trądzik. Jednak rozważając jej suplementację warto najpierw zbadać jej poziom i skonsultować się z lekarzem. Najbezpieczniej zwiększyć jej ilość w organizmie poprzez dietę bogatą wątróbkę ryby lub warzywa takie jak marchew, bataty, dynia, szpinak, roszponka i papryka.

Dzięki tej witaminie poprawimy nie tylko stan naszej skóry, lecz również wzrok. Ma ona też działanie antynowotworowe.

4. Witamina E

To kolejna witamina powiązana ze zdrowiem naszej skóry. Przeciwdziała przedwczesnym zmarszczkom, jak również wspiera zdrowie serca, układu nerwowego, promuje gojenie ran. Warto spożywać jej jak najwięcej w naszej diecie, kiedy zmagamy się z trądzikiem.

Bardzo dobrym roślinnym źródłem witaminy E są zarodki pszenicy lub olej z tłoczony z nich. Występuje również w szpinaku, botwinie, czerwonej papryce, pomidorach, owocach jagodowych i kiwi.

5. Kwasy tłuszczowe Omega 3

Przeciwzapalne kwasy omega-3 są dobroczynne dla naszego organizmu pod wieloma względami. To potężny antyoksydant chroniący nasze komórki przed starzeniem i zwalczający wolne rodniki. Kwasy omega-3 przeciwdziałają depresji, zwiększają energię i regulują ciśnienie. Jak wiadomo za powstawanie trądziku odpowiada nadprodukcja tłuszczu, który gromadzi się na powierzchni skóry i blokuje pory tworząc stany zapalne. Jednak wystarczy zmienić jakość tłuszczu, który dostarczamy organizmowi, by cera się poprawiła. Żeby to osiągnąć konieczne jest odrzucenie tłuszczów trans, które powstają w wyniku smażenia. Jest ich dużo w przetworzonej żywności takiej jak chipsy, panierowane mięso czy frytki.

Najlepiej zastąpić je zdrowymi zamiennikami. Naturalnymi źródłami kwasów omega-3 jest olej z tłustych ryb, nasiona chia, olej lniany, rzepakowy, awokado, siemię lniane i nasiona konopi.

6. Probiotyki

Zdrowe bakterie z jedzenia poddanego fermentacji nie tylko zapewnia nam lepszą odporność. Wspomagają one w nasz układ trawienny, którego problemy mogą uwidaczniać się na powierzchni skóry w postaci trądziku. Dzięki pożytecznym bakteriom będziemy też efektywniej przyswajać substancje odżywcze.

Do probiotyków należy nabiał: kefir, mleko kozie lub jogurt grecki. Istnieją też liczne roślinne źródła cennych bakterii takie jak kombucha, kimchii oraz produkty wytwarzane z fermentowanej soi  takiej jak tempeh, natto czy pasta miso.

7. Witamina C

To witamina, która nie tylko wzmacnia moc naszej naturalnej odporności. Zwiększa ona również produkcję kolagenu niezbędnego dla zdrowia naszych stawów i skóry. Stosowana wewnętrznie i zewnętrznie rozjaśnia potrądzikowe przebarwienia i promuje gojenie ran.

Witaminy C dostarczą nam przede wszystkim owoce takie jak cytrusy, kiwi, czarna i czerwona porzeczka. Występuje również w warzywach takich jak papryka, jarmuż czy brukselka.

8. Witaminy z grupy B

Zmniejszają uczucie zmęczenia, są niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu i układu nerwowego. Maja też działanie krwiotwórcze. Przeciwdziałają depresji i wzmacniają inne substancje odżywcze. Dla zdrowia skóry i przeciwdziałania wypryskom szczególnie ważne są dwie z nich – witamina B3, czyli niacyna oraz witamina B5 nazywana również kwasem pantotenowym.

Witaminy z grupy B występują w dużych ilościach w podrobach i mięsie. Natomiast do źródeł roślinnych źródeł należą przede wszystkim rośliny strączkowe – fasola, soczewica, ciecierzyca, kasze, pestki, nasiona i orzechy.

Podsumowanie

Za trądzik może być odpowiedzialne wiele przyczyn. Dużo z nich można wykluczyć uzupełniając niedobory ważnych substancji odżywczych i stosując zdrową zrównoważoną dietę. Dbając o odpowiedni poziom witamin i minerałów możemy znacznie poprawić stan naszej cery. Warto sięgnąć po warzywa i owoce, a także superfoods, które pomogą w naturalny sposób dostarczyć wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.

Czasem dla zmniejszenia ilości wyprysków konieczne jest wykluczenie niektórych produktów z diety lub ich czasowe ograniczenie. Niektórym szkodzi nabiał, a innym pomaga wyłącznie dieta wegańska. Warto przeprowadzić eksperyment i czasowo wyłączyć problematyczne produkty z codziennego jadłospisu i sprawdzić, czy odczujemy poprawę stanu skóry. Jednak warto robić to pod okiem lekarza lub dietetyka, tak by eliminując daną grupę żywnościową, nie powodować braków żadnych niezbędnych dla organizmu substancji.